Adplus bloggen
b889c9b-1451991345-des-1800x740-1.jpg

Øg salget med begrænset tilbud

timeglas.jpg

Når man ser på udbud og efterspørgsel, er det typisk sådan, at når udbuddet er begrænset, stiger efterspørgslen. Begrænsning har en psykologisk effekt på mennesker. Når noget er sjældent og begrænset, ønsker man det endnu mere.

De fleste husker Kählers Jubilæumsvase. Begrænset antal vaser og meget stor efterspørgsel. Kort sagt: der var stor kamp om at få fat i disse vaser. Forudbestilllinger og salg til overpris på nettet bagefter. Desværre var det bagefter nærmest pinligt (og udadtil hysterisk grådigt) at have været heldig at få en af disse vaser.

Et andet eksempel er når, der sættes billetter til salg til en koncert med en stor kunstner. Man sidder klar ved computeren på klokkeslaget, for at være sikker på at man får fat i nogle billetter.

 

Med begrænsning kan man altså i salgafdelingen arbejde psykisk med mersalg. Det handler om at skabe en 'frygt' hos forbrugeren, for ikke at nå at investere i overforbrug. 

 

Tilbud med begrænset tid

Begrænset tid er populær, når der er tale om et begrænset tilbud. Det kan være, når Bilka har et super tilbud på 3 poser chips til 30kr., som kun er gældende i weekenden. Det er et godt tilbud, som der højst sandsynligt er købt ind efter. Derfor er det ikke umildbart begrænset af antal. Eller hvis du, som mange andre, også får 100 mails om dagen fra diverse tøj-hjemmesider, hvor der er 20% rabat indtil en given dato. Måske kun én dag - måske har du fået en rabatkode med fri fragt og 15%, der kun gælder weekenden over. Med det samme går du ind på hjemmesiden, for at være sikker på at nå at benytte dig af dette tidsbegrænsende tilbud - også selvom du måske lige har været ude at investere i nyt sommertøj. Det kunne jo være, at der var noget, du ikke kunne undvære, nu når der er rabat.

 

Tilbud med begrænset antal

Når tilbuddet er begrænset af antal, bliver tilbuddet mere unikt, specielt og eksklusivt at få fingrene i. Tilbud med begrænset antal er oftest bedre end tilbud med begrænset tid. Når der er begrænset antal, ved man ikke, hvornår der er udsolgt. Der kan gå 2 minutter eller 2 uger. Der er ikke en slut dato eller tidspunkt for, hvornår tilbuddet udløber. Her kan vi bruge eksemplet med koncert billetter igen. Man ved ikke, om alle sidder klar kl. 12.00, når billetsalget starter, eller om de kommer dryssende hen af dagen eller de kommende dage. Tilbud med begrænset antal er altså effektivt, hvis det er en populær vare, hvis varen  er unik eller ved et specialtilbud.

 

Tilbud med begrænset antal og tid

Tilbud med både begrænset antal og tid bruges typisk af Dealsites. Et tilbud slutter på et bestemt tidspunkt, og ofte er der også kun et begrænset antal ophold, rejser eller pladstagende multi-køkkenredskaber. Det er en effektiv kombination. Man skal som forbruger både forholde sig til en tilbudspris, begrænset antal og indenfor en bestemt tidsperiode. Man skal altså være heldig, for at få fingrene i sådan et tilbud. 

 

 

Vil du have flere tips til, hvordan du kan få flere kunder og øge din omæstning?  Download vores e-bog med De 29 bedste tips, tricks og idéer til at få flere kunder.

De 29 bedste tips, tricks og ideer til at få flere kunder

 

Topics: Inbound Marketing, Begrænset tilbud