Bliv kontaktet
2 minutters læsning

Tone-of-voice: Find tonen på dit brand

af Anne Kristensen on 1. februar 2021 13:26:36 CET

Dit brands tone-of-voice er den personlighed eller tone, som du formidler gennem din kommunikation. Det er med til at påvirke, hvordan dit brand eller din virksomhed fremstår overfor modtagerne af din kommunikation både online og offline. 

hvem skal dit brand være?

Når du fastlægger tone-of-voice, er du med til at skabe personlighed omkring dit brand, som kan skabe genkendelighed overfor modtagerne af din kommunikation. Det er med til at forme din troværdighed og autenticitet og differentiere dig fra dine konkurrenter.

Det giver dig muligheden for at styre dit narrativ, og derfor anbefaler vi, at du aktivt gør dig nogle overvejelser angående dit brand og hvilken tone, der giver bedst mening overfor dine kunder og modtagere af din kommunikation. 

En rød tråd 

For ikke at skabe dissonans eller konflikt hos modtageren af din kommunikation, er det vigtigt at overveje, om tonen på dit brand hænger sammen med de værdier, som ligger bag dit brand eller din virksomhed. Som tommelfingerregl, køber forbrugeren ikke længere kun ind på funktionen af dine produkter men også i stigende grad på signalværdien og tonen.

Et eksempel, som kan skabe konflikt hos forbrugeren er, hvis en stor seriøs IT-virksomhed som sælger BI-løsninger, bruger humoristisk og spøgefuld tone-of-voice. Det er ikke med til at underbygge den troværdighed, som kunden efterspørger hos denne type virksomhed. Her vil en mere konservativ tone højst sandsynligt gøre det bedre og være mere i tråd med virksomhedens grundlæggende værdier. Skal denne virksomhed bruge en differentieret tone-of-voice til at skille sig i markedet, kan man tilføje et element til tonen, som er forklarende og nede-på-jorden - det er nemlig ikke en selvfølge hos alle IT-virksomheder, som ofte bliver meget tekniske.

Overvejelser 

Tone-of-voice består af nogle forskellige elementer, som du bør overveje, når du skal finde dit brands tone:

  • Stil & holdning 
    Det første du bør overveje, kan kort koges ned til: Hvis dit brand var en person, hvem ville det være?
    Hos os har det tidligere været Mads Steffensen, fordi han er helt nede på jorden, forklarende og troværdig.
    Det beskriver den gennemgående stil og holdning, som danner basis for alt kommunikation omkring modtageren, produkt og konkurrenter. 
  • Attitude
    Her handler det om, hvilken fornemmelse eller følelse dine budskaber bibringer til modtageren. Det kan ændre sig alt efter indhold, og de temaer du behandler i din kommunikation. 
  • Sprog & ordvalg
    Lidt tilbage til stil og holdning, handler sprog og ordvalg om hvilke ord og vendinger du vælger, og som er med til at karakterisere din kommunikation. Det kan være at du bruger tekniske og faglige udtryk, eller at du skriver ud fra et personligt perspektiv. 
     
  • Struktur
    Sidst, bør du også overveje strukturen på din kommunikation. Det kan være at dit brand gør det bedst i et kort eller langt format, eller du oplever bedre resultater med en samtale-lignende struktur i stedet for monologer. 

Når du er kommet igennem denne liste, skulle du gerne have en klar idé om hvordan dit brands tone-of-voice hænger sammen, og hvordan du på den måde skal kommunikere med en rød tråd som binder dine værdier og budskaber sammen overfor din målgruppe og kunder. 

Læs også om hvordan vi hjælper virksomheder på de sociale medier.

Anne Kristensen

Skrevet af Anne Kristensen