GDPR og den nye Cookielovgivning skaber nye udfordringer med din online markedsføring. En af disse udfordringer er at få dine brugere til at acceptere så mange af dine cookies som muligt, så du har muligheden for at tracke og markedsføre mod dem efterfølgende. I denne blog kan du læse om, hvordan udseendet på dit cookiebanner kan påvirke dine besøgende.
Lyt til denne artikel:SMÅ FORSKELLE MED STOR effekt
Kort og godt handler det om at nudge dine brugere til at trykke på knappen Accepter Alle - og der skal faktisk ikke ret meget til! Du kender det måske fra dig selv, at cookiebanneret faktisk er mere irriterende end hjælpsomt. Derfor tager størstedelen af brugere den nemme og hurtige beslutning, for at få banneret til at forsvinde. Det betyder, at jo nemmere du gør valget, jo flere vil tage din ønskede handling.
Der er typisk tre elementer i et cookiebanner: tekst, valgmuligheder og knapper. Med mindre dine brugere er meget bevidste om deres digital aftryk, falder de sansynligvis i kategorien "den hurtige bruger", som vil forfalde til at trykke på den knap der kan få cookiebanneret til at forsvinde hurtigst.
Her har du et eksempel på et cookiebanner:
Her bliver "den hurtige bruger" sat overfor valget mellem to ligeværdige knapper. Fordi de begge to er grønne med samme skrifttype og -størrelse, vil man vælge den første den bedste: Accepter (nødvendige). Det vil altså sige at du ikke kan tracke på, og markedsføre mod, disse brugere. Det oplevede vi hos en af vores kunder, som brugte netop dette cookiebanner. Da det blev installeret, så vi, i deres Analytics, et fald på 90% i trafik til deres side. De havde teknisk set samme antal besøgende og salg, men mistede muligheden for at optimere både side og salg udfra Analytics.
En anden version, som gør nemt for "den hurtige bruger" at vælge Accepter Alle, er denne:
Her præsenterer du brugeren for et nemt valg - den grønne knap. Sammenlignet med det første cookiebanner, er der her kun én grøn knap, som fremstår iøjefaldende, da resten af banneret er holdt i lyse og grå farver. Derudover er vi psykologisk indkodet med, at den grønne farve er markør for en korrekt handling. Dette cookiebanner bruger vi på vores egen side, og har i forbindelse med installeringen af denne, ikke oplevet samme signifikante fald i trafik på vores Analytics. Derfor er vi stadig i stand til at bruge data til blandt andet at drive optimering.
Vores anbefaling til dig
Derfor er vores anbefaling til dig, at du vælger dit cookiebanner med omhu - og tænker på hvad der gør det nemt for dine brugere at acceptere dine cookies.
Marketing Automation er en anden måde at hjælpe dine brugere til at tage ønskede handlinger på din webshop. Læs mere om hvordan vi laver Marketing Automation her.