Hvad er Social Marketing?

Social marketing er marketing, der bruges til at fremme samfundsmæssige mål og er udviklet på baggrund af kommerciel marketing.

Social marketing er en disciplin, der er inspireret af kommerciel marketing, og det bruges stadig til, at udvikle de mest effektive metoder til at overbevise folk om at foretage eller ændre adfærd til adfærd, der er mere samfundsmæssigt ønskværdigt. Altså ”sælger” man i social marketing holdninger, idéer og adfærd. Man ser bl.a. social marketing i kampagner, der har til formål at bekæmpe kræft, AIDS, spirituskørsel osv.

I kommerciel marketing er målet oftest at skabe et relativt hurtigt salg af et produkt eller service. Hvorimod i social marketing er den ønskede adfærdsændring noget, der finder sted over længere tid.

Social marketing er dog udfordret i forhold til kommerciel marketing, da den ønskede adfærdsændring ofte går imod folks umiddelbare behov/ønske og få dem til at optage adfærd, der er ønskværdigt – både samfundsmæssigt og individuelt – på længere sigt.